Koe melontaelämys Helsingin upeassa saaristossa. Melonta on hauskaa ja sopii kaikille. Lähde kanssamme rentoutumaan merelliseen luontoon!

Eskimokäännös on melojan perustaito

Eskimokäännös on melonnan perustaitoja ja sen hallitseminen tekee kaikesta melonnasta paljon nautinnollisempaa. Eskimokäännös on teknisesti yksinkertainen suoritus, mutta ongelma on, että yksinkertainenkin suoritus muuttuu vaativaksi, kun sen joutuu suorittamaan pää veden alla.

Kuka tahansa voi oppia eskimokäännöksen. Toisilla oppiminen tapahtuu nopeasti, toisilla se kestää pidempään. Jos jaksaa vaan harjoitella sinnikkäästi, niin se onnistuu varmasti.

Eskimokäännös tarkoittaa kaatuneen kajakin kääntämistä takaisin oikeinpäin siten, että pysytään kokoajan kajakissa sisällä. Eskimokäännöksen ideana on, että kajakki käännetään lantiolla oikein päin. Tukena normaalissa eskimokäännöksessä käytetään melan lapaa, joka liukuu vedessä. Eskimokäännöksen voi kuitenkin tehdä monella tapaa, jopa ilman melaa.

Nämä ohjeet on tarkoitettu tavallisen kaarieskimon opetteluun.

Kaarieskimo:

Suosituksia ja ohjeita eskimokäännöksen harjoitteluun:

– Käytä harjoitellessa sukellusmaskia tai uimalaseja ja nenäklipsiä. Harjoittelu on paljon helpompaa jos pystyt olemaan veden alla mukavasti ja näet mitä tapahtuu ja missä pinta on.

– Opettele pidättämään hengitystä veden alla. Jos et ole tottunut olemaan veden alla, aloita harjoittelu ilman kajakkia. Pienellä harjoittelulla pystyt helposti olemaan veden alla 20 sekunttia.

– Opettele poistumaan kajakista rauhallisesti. Silloin tiedät, että milloin tahansa jos alkaa tuntua ahdistavalta, pääset kajakista pois muutamassa sekunnissa.

– Harjoittele oikea lantioliike altaan reunalla tai kaverin kajakin keulan kanssa. Jos käännät kajakin lantiolla, niin käsillä tarvitsee tehdä hyvin vähän. Kun homma toimii altaan reunalla kokeile samaa pelastusliiveillä. Liivien kelluttavuus on rajallinen, joten se ei anna niin paljoa anteeksi.

– Opettele uimaan kajakin sisällä istuen altaan reunaan. Altaan reunalla voit sitten kääntää kajakin oikein päin lantion avulla. Tämä helpottaa harjoittelua, koska aina voi uida altaan reunaan jos eskimo tai muu harjoitus ei onnistu. Samalla opit olemaan rauhallisesti kajakissa pää alaspäin.

– Kun aloitat harjoittelun melan kanssa muista, että menet rauhassa kunnon aloitusasentoon. Aloita melanveto vasta kun olet kunnon aloitusasennossa. Jos yrittää eskimoa liian nopeasti, niin mela ei ehdi pintaan asti ja tukea on tarjolla paljon vähemmän.

– Melan lavan tulisi liukua vedessä ilman vastussa. Kun lapa liikkuu vedessä ilman vastusta, siitä saa erittäin hyvän tuen. Jos lapa on paikallaan tai liikkuu vastuksen kanssa tuki on paljon huonompi. Eskimokäännöksen vedossa ei tunnu vastusta kuten esimerkiksi kaarivedossa.

– Alkuasennossa kummatkin ranteet tulisi olla suorassa. Loppuasennossa kummatkin ranteet ovat takana, niin moottoripyörällä ajaessa olisi kaasu täysillä. Tällöin lapa on oikeassa asennossa loppuasennossa.

– Älä ajattele nousevasi pystyyn pää edellä, vaan käännä kajakinpohja lantiolla oikein päin. Tällöin nouset pystyyn ilman, että edes yrität.

Muista, että kaikkia harjoitteita kannattaa toistaa riittävästi. Vain siten eskimokäännös muuttuu varmemmaksi. Vaikka kuinka hyvin harjoittelee eskimokäännöksen, niin silti joskus joutuu uimaan.

Tällä hetkellä Natura Vivan ohjelmassa ei valitettavasti ole eskimokäännösharjoituksia, koska emme ole löytäneet sopivaa uima-allasta harjoituksia varten. Kesällä pyrimme järjestämään harjoituksia veden lämmitessä

Eskimoterveisin,

Ilkka